måndag 8 augusti 2011

Visingsö


1. Visingsö Slottsruin
2. Vid Borgen i Näs
3. Spex på väg till Restaurang/Café
4. Utsikt från Kumlaby Kyrka
5. Alicia och Alexander njuter tillsammans med sin far av utsikten från Kumlaby Kyrka
6. Kumlaby Kyrka
7. Tempelgården
8. Inne i Kumlaby Kyrka
9. Remmalag
10. Alicia, Alexander, Rasmus och jag vid Slottsruinen.
11. Borgen i Näs
12. Visingsö Slottsruin
13. Tobias och Rasmus
14. Utsikt Kumlaby Kyrka
15. Alicia nere vid hamnen

Härliga Visingsö. Som en sagovärld. Massor av sevärdheter och historia. Och bara nån timma bort med bil. Det är andra gången ön får sig ett besök av oss och fler lär det garanterat bli då de små växer upp och inte minns.
Olika åldrar ger ju som bekant olika upplevelser!

Förra gången hyrde vi stuga och stannade över natten. Då var Alexander i Rasmus ålder och har inget somhelst minne av det besöket.
Denna gången stannade vi endast några timmar. Hann med sevärdheterna och en matbit.

(Mest spännande enligt min mening är Borgen i Näs med sin historia.
Första borgen i Sveriges historia!!
Fyra kungar har dött här - Karl Sverkersson mördades 1167 av Knut Eriksson, Erik Knutsson dog sondöden 1216, likaså Johan Sverkersson 1222 och Magnus Ladulås vid jul 1290.
Borgen byggdes vid 1100-talets mitt. Brändes 1318 och har sedan dess pö om pö rasat ner i Vättern).

Vi hade ännu en gång otrolig tur med vädret dessvärre inte med färjan tillbaka. Eftersom vi inte hade förbokat så är det i mån av plats man åker med. Ruskigt retligt när man bara är en "bil ifrån" från att få åka med. Nästa båt skulle avgå dryga timman senare så vi beslutade oss för att äta middagen på ön.

Jag önskar dock att vi hade härdat ut. Pizzan jag beställde och åt på Solbackens Café kunde jag dock klarat mig utan (men jag får skylla mig själv - vem beställer pizza på ett café?)

Väl tillbaka på fastlandet så åkte vi "tillbaka" dryga 3 mil till Jönköping och Stora Hotellet för övernattning.



Vi trivs riktigt bra här. Hotellet är super. Älskar piren med restaurangerna och alldeles lagom livligt även lördagssommarnatt mitt under semestern.

Efter promenad samt ett glas vitt vin (eller glass och öl som de andra tog) så var det dags för hotellets goa sängar. Tror banne mig jag somnade innan jag lade huvudet på kudden!

Så välbehövligt för Kolmården var morgondagens utflykt.




Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Vad har du på hjärtat?